Gtld ‘ er – en Velsignelse og En Forbandelse

By   September 28, 2015

Når du opretter en ny hjemmeside, virksomheder afsætte masser af tanker til at vælge et domænenavn, der passer til både virksomhedens navn og brand image de prøver at projicere. Ideelt set hjemmeside adressen skal matche virksomhedens navn, et bestemt produkt, eller en anden betegnelse, der passer med virksomhedens image. Ofte vil domænenavnet spiller en integrerende rolle i det faktiske design af hjemmesiden for yderligere at understrege betydningen af en god adresse.

gtld – velsignelse

For år eksperter har advaret om en mangel på egnet domænenavne bygget op omkring de nuværende 22 top level domæner. Virksomheder, der ønsker at starte en ny hjemmeside har haft problemer med at finde tilgængelige adresser, der slutter in.com,.netto.org og lignende. For at løse dette problem, ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers), der er ansvarlig for at koordinere domæne navn registreringer i hele verden, har implementeret et nyt system, der skal gøre millioner af nye website-adresser til rådighed.

Indtast den nye “global top level domains” (gTLD). Samt den 22 traditionelle top-level-domæner, virksomheder snart vil have en næsten endeløs valg af nye top level domæner at vælge fra herunder.shop.søg og selv.guru. Men disse nye gtld ‘ er også udgøre et problem for etablerede brands og hjemmeside ejere.

gtld – forbandelsen

Men for hver ny god gTLD registrering, er der også mulighed for svindlere at forsøge at kapre veletablerede navne. Overvej dette eksempel:

Mr. Smith blikkenslager har med succes drevet en hjemmeside reklamere for sine tjenester på smiththeplumber.co.storbritannien i mange år. Men når de nye gtld ‘ go-live, en anden person registrerer smiththe.blikkenslager hjemmeside-adresse, før han gør. Hvis den anden registrant opstiller en hjemmeside på den nye adresse, mr. Smith ‘ s egen hjemmeside kan begynde at tabe trafik som de besøgende ender på den forkerte side af ulykke. Hvad værre er, ejeren af smiththe.blikkenslager kunne forsøge at bruge Smith ‘ s brand som et dække til at bedrage folk, eller oprette en hjemmeside, der kritiserer mr. Smith.

gtld – prisen

Ofte virksomheder til at købe ekstra domæne navne, de har ingen planer om at benytte netop for at undgå situationer som denne sker. Men frigivelse af tusindvis af nye domænenavne, omkostningerne ved at tage disse helt beskyttelsesforanstaltninger vil stige eksponentielt. De nye gtld ‘ er bliver frigivet i rater, men der er allerede 21 til rådighed. Hvis Smith blikkenslager forsøgte at registrere alle 21 varianter af hans eksisterende domæne navn, ville det koste ham £525 ($873) om året – et beløb, der vil kun stige, efterhånden som flere gtld bliver tilgængelige.

Ikke blot et teoretisk problem

De første resultater tyder på, at domænet spekulanter har allerede begyndt at indsamle op i hundredvis af adresser, der synes at være tæt knyttet til etablerede mærker. I det Forenede Kongerige, omkring 80% af adresser ved hjælp af den nye.web-format, er blevet registreret af tredjepart som har ingen rettigheder til navne, der kopieres. Blandt de højt profilerede virksomheder, der er påvirket, er Burberry, HSBC bank og John Lewis.

Virksomhederne opfordres til at registrere deres varemærker som snart som muligt med Trademark Clearinghouse for at forsøge at forebygge problemer af cybersquatting i det videre forløb. Trademark Clearinghouse drives af ICANN, og er designet til at reducere forekomsten af cybersquatting. Kommende gTLD registreringer vil blive kontrolleret mod Clearinghouse registre for at sikre, at varemærker ikke bliver overtrådt, før de er godkendt. På denne måde er det håbet, at tvister om gTLD-domænet navne kan løses hurtigt og nemt, uden dyre retssager.

For enhver virksomhed bekymret for cybersquatting, det er bydende nødvendigt, at de registrerer med ICANN Trademark Clearinghouse så hurtigt som muligt. Der er et gebyr knyttet til registreringen, men omkostningerne er langt mere tåleligt for de mindre virksomheder end forsøger at registrere alle kommende gTLD variant af deres brand.